مقامات اسرائیلی می گویند که ایالات متحده اخیرا به این کشور یک سیستم رادار پیشرفته داده که در صورتی که جمهری اسلامی ایران دست به حمله بزند، پیشاپیش به آنها هشدار خواهد داد. این رادار که به گفته مقامات اسراییلی هفته گذشته در یک پایگاه هوایی در جنوب فلسطین اشغالی نصب شده است توسط یک صد و بیست پرسنل نظامی آمریکایی اداره خواهد شد. رادار جدید در پایگاه هوایی "نواتیم" قادر است حمله با موشک های بالیستیک را کمی بعد از پرتاب آن ردیابی کند.

مقامات اسرائیلی که در تجهیز این کشور به سیستم رادار موسوم به "اکس-بند" مشارکت داشته اند، می گویند که تمرین های هوایی مشترک اسرائیل و آمریکا معمولا در پایگاه نواتیم برگزار می شود. گفته می شود که سیستم رادار اکس-بند قادر است اشیاء به کوچکی یک توپ بیس بال را از فاصله 4700 کیلومتری ردیابی کند.گزارش ها از فلسطین اشغالی حاکی است که این اولین بار است که نظامیان آمریکایی به طور دائم در اسرائیل مستقر شده اند.

ظاهرا اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان گفتگوهایی که در ماه ژوئیه با وزارت دفاع آمریکا داشته است، در ارتباط با انتقال این سیستم رادار پیشرفته به فلسطین اشغالی به توافق رسیده است. آمریکا هدایت تلاش های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران را بر عهده داشته است اما گزارش ها حاکی از آن بوده که آمریکا با حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران مخالفت کرده است.

روزنامه گاردین، چاپ بریتانیا، روز جمعه (26 سپتامبر)، در گزارشی نوشت که اسرائیل در سال جاری به طور جدی بمباران تاسیسات اتمی ایران را مد نظر قرار داده بود اما جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که از چنین حمله ای حمایت نمی کند. اسرائیل هرگز رسما نگفته است که قصد حمله به ایران را دارد اما تهدید کرده است که در صورتی که دیپلماسی برای منصرف کردن ایران از تلاش برای دستیابی به چرخه سوخت اتمی شکست بخورد "حمله به آن کشور اجتناب ناپذیر" خواهد بود.