کارگردان سريال بزنگاه گفت: قصد نداشتم برای ماه رمضان امسال سريال داشته باشم، اما اصرار کردند، کلی دليل آوردم که از خير من بگذريد، اما اصرار کردند... چيزي که ما در اين سريال درباره اعتياد نشان داديم، در حد صفر است؛ يعنی با توجه به واقعيتی که در جامعه ما درباره اعتياد هست، اصلاً هيچ چيز نشان داده نشده است.

 

به گزارش برنا، رضا عطاران درباره دلايل بی‌ميلی‌اش به ساخت سريال در ماه رمضان امسال گفت: کلی دليل آوردم که از خير من بگذريد، اما اصرار کردند که بايد شروع کنی. من هم گفتم: شرطش اين است آنگونه که دوست دارم کار کنم. عطاران گفت: معتقد بودم که اگر قرار است سريالی درباره اعتياد بسازم، نبايد خود را مقيد و محدود کنم که مثلاً سيگار کشيدن يا نشان دادن سيخ مصرف مواد زشت است. وی يادآور شد: چيزي که ما در اين سريال درباره اعتياد نشان داديم، در حد صفر است؛ يعنی با توجه به واقعيتی که در جامعه ما درباره اعتياد هست، اصلاً هيچ چيز نشان داده نشده است.

 

کارگردان بزنگاه در گفت‌وگو با يک نشريه هفتگی افزود: تا وقتی حرکات و گفتار معتاد مثل خماری و خميازه کشيدن را نشان ندهيم، تماشاگر باور نمی‌کند که طرف معتاد است، به ويژه که مردم ما فکر می‌کنند معتاد حتماً يک آدم نحيف و لاغر است که فقط ترياک می کشد. عطاران تصريح کرد: نمیخواستم معتاد سريال قيافه ضايع داشته باشد؛ مثلاً دور حلقه چشمش سياه باشد، چون معتادهای امروزی، خيلی تپل و سرخ و سفيد هستند و اين نشانه فراگيری و همه‌گيری اعتياد در ايران است. عطاران با بيان اين‌که مردم از ديدن زندگی وحشتناک يک معتاد شوکه شده‌‌اند، گفت: قصد ما اين بود چهره اعتياد را آنقدر بد نشان بدهيم که مردم از اين بلای خانمانسوز متنفر شوند.وی درباره پيامدهای منفی پخش سريال بزنگاه گفت: مهم نيست که از محبوبيت من کاسته شود، حواشی قضيه را پذيرفتم و از خيلی چيزها گذشته‌ام. کارگردان بزنگاه خاطرنشان کرد که در ساخت اين سريال تحقيقاتی از کمپ‌های اعتياد انجام داديم و دريافتيم واقعيت‌هايی در زندگی يک فرد معتاد وجود دارد که به مراتب وحشتناکتر از آن چيزی است که ما در بزنگاه به تصوير کشيديم.

 

نظرات كاربران:
▪ در مورد این سریال نظرهای مختلفی ارایه شده است اما آنچه موجب تعجب من در مورد این مجموعه شده است، حضور شبانه روزی و بسیار صمیمانه شاگرد جوان نانوایی در خانه ای است که دو دختر جوان زندگی میکنند که البته گاهی هم مقداری حرف ها و شوخی های خودمانی چاشنی آن میشود. از خودم سوال میکنم: آیا بی ناموس ترین افراد در این مملکت حاضرند چنین کاری بکنند؟

 

▪ كلمات و كنايات زشت و صداهاي مشكوك و قبيح چطور؟ آنها هم در حد صفر است؟!؟!؟!؟

 

▪ آقا اصلا ربطي به اعتياد ويانمايش اون نداره اين سريال از هر زاويه اي بهش نگاه كنيم چه فني چه اجتماعي چه مذهبي خلاصه درحد صفر است حالا اين آقا منت هم سر جماعت گذاشته كه من نمي خواستم بسازم اصرار كردن آقاي عطاران حالا ما مردم خواهش مي كنيم تورو خدا نساز

 

▪ باسلام
يادآوري مي كنم كه چند روز پيش سايت تابناك نقد فوق العاده منفي نسبت به كار آقاي عطاران درج كرده بود كه البته صحبت هاي آقاي عطاران به نوعي گوياي علت ضعيف بودن اين كار مي تونه باشه قبول كنيد كه آقاي عطاران، مديري و چند نفر انگشت شمار ديگر جزء معدود كارگراداناني هستند كه عرصه طنز موفق بوده اند و كارهاي ماندگاري از ايشان به جاي مونده به نظر من علت ضعيف بودن كار عدم مديريت صحيح در برنامه ريزي براي كليت سريالهاي طنز امسال بود چراكه همون طور كه ايشون اظهار داشتند ايشون تمايلي به ساخت اين سريال نداشتند حالا اين عدم تمايل مي تونه مشكلاتي چون زمان محدود يا ... رو داشته باشه في المجموع از هم وطنان عزيز خواهش مي كنم يكسويه نريد و سعي كنيد اين قشر كارگردانان انگشت شمار و بااستعداد رو نسبت به كارشون بي ميل و بي رغبت نكنيد.

 

▪ آقای عطاران دست شما درد نکند که خنده را بر لبان ملت می نشانید الحق و الانصاف طنز آقای عطاران زیبا ، گزنده است مردم این شیوه را می پسندند و نه تنها از محبوبیت ایشان کم نشد که محبوبتر نیز شدند.

 

▪ شما اگر سعی نمی کردید که چهره اعتیاد را بد نشان دهید چکار می کردید ؟؟؟ شما فرد معتاد را بصورت پدری دلسوز و با احساس وخنده رو نشان دادید .با توجه به بازیهای گذشته شما در سریالهای مختلف که شخصیتی نزدیک به کودکان (فردی که کودکان رادوست داردو آنها را راهنمایی میکند ) مناسب نبود در این سریال این نقش را با آن حال و هوا بازی کنید.ضمنا در سریال شما هیچ وحشتی از اعتیاد ومعتاد به چشم نمی خورد اتفاقا اعتیاد بصورت امری پیش پا افتاده ،خنده دار و البته پرخاطره نشان داده شده است .از این مقوله که بگذریم سریال شما محتوی زیادی ندارد (بهتر است بگویم محتوی ندارد)

 

▪ البته این کار چیزی از ارزشهای آقای عطاران کم نمیکنه ایشان بنظر من از موفق ترین کارگردانان عرصه طنز است ولی حضور اون در یک نقش باعث نمیشه بچه ها فکر نکنند که اون اون بازیگر و کارگردان محبوبشونه پس باید حتی در قالب یک نقش و کل مجموعه از استفاده کردن از کلمات رکیک دوری کنند خصوصا که در کمتر خانواده ایرانی این نوع رفتار غیر اخلاقی وجود داره و حتی ممکنه ذهن بچه ها رو برای استفاه از اونها آماده بکنه و زشتی اون رو از بین ببره متشکرم.

 

▪ اصلا این سریال چه حرفی برای گفتن دارد ؟ برای آقای عطاران و سپس مردم ایران متاسفتم.

 

▪ دقيقا همينطور است . سريالي بي مزه كه فاقد سناريوي مناسب است و فقط جهت وقت پركنی است.

 

▪ متاسفانه گمان می کنم برخی مردم ما علارغم شیوع گسترده مواد مخدر در میان جوانان اطلاع چندانی از این بلای خانمان سوز ندارندو طبیعتا راهکاری برای مبارزه و در صورت خدای نکرده افتادن در چاه اعتیاد امیدی به اصلاح نخواهند داشت زیرا از اعتیاد چیزی جز وحشت را نیاموخته اند .حال نمایش چنین سریالی که تقریبابی پرده تر این واقعیت تلخ را بیان می دارد می تواند تا حد زیادی در اشنایی دادن به مخاطب موثر باشد. البته مسلم است که برای ساختن سریالی با این مضامین در رسانه ملی بایستی درک و فهم عموم مخاطبان لحاظ شود. با تشکر.

 

▪ به نام خدا
سوال میکنم از عزیزانی که این چنین یک مجموعه تلویزیونی را مورد لطف قرار میدهند آیا در اطراف خود آدم هایی مثل شخصیت معتاد سریل بزنگاه ندیده اید؟
یا ارتباط بین دختر و پسر یا درگیری دو برادر یا خواهر بر سر یک معشوق یا معشوقه و امثال این،تا کی قرار هست واقعیت های تلخ جامعه امروز ما نادیده گرفته شود تا کی باید فرزندان ما بیرون از محیط امن خانواده با مسائل مجود در جامعه در بد ترین شکل ممکن آشنا شوند؟تا کنون فرزندان شما از مواد مخدر ،معتاد،اعتیاد،روابط دختر و پسر سوالی از شما نکرده اند؟فرزندان شما زودتر از آنی که فکر میکنید از طرق مختلف با موارد به اصطلاح زشت آشنا میشوند پس چه بهتر در کنار شما و در خفیفترین شکل ممکن از طریق رسانه آشنا شوند و راههای مقبله با این هجمه ها توسط خانواده به فرزندان منتقل شود.

 

▪ ماشاءالله نه اینکه اعتیاد خیلی کمه.این مسئله اتفاقا"خیلی هم عادی شده.کم نداریم معتادهایی را که به نظر معتاد نمی ایند.معتاد هر وقت مواد تقلبی استفاده کرد و پول خرید مواد نداشت کم کم تابلو میشود و میشود انچیزی که مد نظر شماست برادر.شما بیا یک چیز پرمحتوا بساز که پر تماشاچی باشه ببینیم.چرا ما هرکسی را که میخواهد یک حرکتی بکند ضعیف یا قوی بسرعت تخریب میکنیم.همه هم میدانند با این محدودیتهایی که ما در همه زمینه ها داریم و بقولی دست و بالمان بسته است تا همین جا هم دستتان درد نکنه اقای عطاران و سایر دوستان که خنده بر لبان مردم مینشانید.

 

▪ کدامیک از سریالهایی که در کشور ما تولید میشود محتوی دارد ؟ پس همینکه اقای عطاران باعث میشود لبخند روی لبهای مردم بیاید باید از ایشان تشکر کرد.

 

▪ مشکل کار برنامه ریزان و برنامه سازان صدا و سیما هستند که ظاهرا تدبیر لازم را به خرج نداده اند .بالاخره عطاران توانایی هایی دارد و برای مردم شناخته شده است ولی چرا آقایان از ایشان برای ماه رمضان استفاده می کنند .البته این ضعف در مجموع در کل برنامه های صدا و سیما در ماه رمضان دیده می شود .متاسفانه به جای عمق بخشیدن به فرهنگ اسلامی و ایرانی شاهد گسترش برنامه های سطحی هستیم .متاسفانه در بعضی سریال ها و یا در همه سریا ل ها با ضعف بینش دینی و فرهنگی روبرو هستیم .این کارشناسان مذهبی این برنامه ها واقعا چکار می کنند ؟ آیا واقعا توانایی این کار را دارند؟

 

▪ مشکل از شما نیست. مشکل از مردمی که دوست دارند یه چیز تکراری ببینند و سلام و صلوات بفرستند. مشکل اینه که فکر می کنند در مورد همه چیز حق حرف زدن دارند.اینو باید یاد بگیرند که اگه از چیزی خوششون نیومد نگاه نکنند.مگه ادم 30 ساله برنامه کودک نگاه می کنه .شما ها هم چیزی رو که در سطح فرهنگیتون نیست نگاه نکنید.

 

▪ آقای عطاران
دست شما درد نکند.واقعیت جامعه امروز ایران را نشان دادید.در مورد فردی هم که پرسیده آیا بی ناموس ترین افراد در این مملکت حاضرند چنین کاری بکنند توصیه میکنم یک سری به اطراف و اکناف جامعه امروز بزنند تا ببینند با سر زیر برف کردن و ندیدن مشکلات جوانان بحران تا چه حد فراگیر شده است.عطاران با عفیف ترین نماها و کلامی که یک صدم آنچه در زیر پوست جامعه میگذرد هم نیست بحران ایران امروز را نشان میدهد.

 

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=19273